Sorry, dit was niet handig


Goedemorgen Reader,

Laat me eerst zeggen: sorry, ik heb een fout gemaakt.

Gisteren stuurde ik een e-mail over OpenClaw, met een link naar de video er over. En wat ik in de mail niet benoem zijn de (enorme!) risico’s.

Wel in de video (die je hier kunt bekijken, maar lees deze e-mail even 😉), en dat is ook dus een belangrijke reden waarom ik in de video niet laat zien hoe je de installatie doet. Maar in de e-mail die ik stuurde heb ik niets gezegd over de risico’s.

Daar komt bij dat ik moet toegeven dat de video aan de langere kant is, en dat ik daar in de eerste paar minuten ook nog niet over de gevaren praat.

Nu heb ik gisteren allerlei reacties gekregen, van “dit is geweldig!” tot “ik wil hier absoluut niets mee te maken hebben”, maar ook een aantal “maak je je geen zorgen om de veiligheid hier van?”

En om dat laatste dus te beantwoorden: ja, zeker wel.

Bovendien denk ik dat het belangrijk is dat we onthouden dat het niet alleen om onze eigen privacy gaat, maar ook om die van andere mensen.

Wanneer je het toegang geeft tot je contacten, geef je het toegang tot e-mailadressen en telefoonnummers van andere mensen.

Dat geldt ook voor je agenda, de e-mails die mensen je gestuurd hebben, documenten, foto’s, et cetera.

Daarom was de insteek van de video ook meer een soort “blik op de toekomst”, dit is wat er mogelijk gaat zijn. Het was niet bedoeld als “installeer dit nu en geef het toegang tot alles”.

De Apple-nerd in mij zou dat het liefste doen hoor, dat geef ik 100% toe. Maar op dit moment wil ik het absoluut afraden.

Ik hoop dat Apple hier met methodes komt om dit op een manier te doen die de privacy verder waarborgt, maar zelfs dan blijft er het probleem dat AI-bots als dit (LLMs) vatbaar zijn voor bepaalde type digitale aanvallen waar we eigenlijk niet 100% tegen kunnen beschermen.

Wanneer je de video nog niet gezien hebt, zou ik nog steeds adviseren om dat eerst te doen. Kijk de (hele) video om zowel de mogelijkheden, als de risico’s te zien.

Maar kijk vooral ook het laatste deel van de video, vanaf ongeveer 9:30, waarin ik bijvoorbeeld laat zien hoe iemand wachtwoorden zou kunnen stelen (zonder dat je het door hebt).

Het is op een zelfde manier als ik wel eens test-versies van iOS of macOS bespreek. Daar zou ik ook nooit aanraden om ze te installeren, maar het kan wel interessant zijn om alvast te zien wat er aan komt.

Ik ben benieuwd: hoe sta je tegenover OpenClaw, tegenover AI in het algemeen, maar ook met dit soort video’s… Kan ik ze beter niet doen, tot het echt klaar is om te gebruiken? Of is het beter om er nu vast naar te kijken? Juist zodat we ook de risico’s kunnen bespreken.

Het zijn soms lastige keuzes geef ik toe, en ik vind het fijn om het daar samen over te hebben.

Tot de volgende keer,

- Martijn

p.s. Aan de andere kant heb ik ook een aantal vragen gehad over de installatie, en met name waar de app te vinden is in de App Store.

Het antwoord daar is dat de app niet in de App Store staat. De installatie is redelijk technisch, maar de instructies zijn te vinden op hun eigen website (openclaw punt ai, die ik bewust even niet link gezien de risico’s)

Nog steeds raad ik dan sterk aan om dit ofwel op een fysiek aparte computer te doen (die dan dus ook niet is ingelogd met al je standaard accounts), of in een virtuele omgeving die afgeschermd is.

Apple Coach

Read more from Apple Coach

Goedemorgen Reader, Afgelopen maandag is WWDC begonnen, en we hebben nu inderdaad de testversies van  OS 27 binnen. De meeste jaren heb ik wel een vrij duidelijk beeld van de dingen die ik écht heel graag wil delen vanuit de keynote-presentatie (die je overigens hier zelf kunt kijken, in het Engels), maar dit jaar… niet echt. Er zijn allerlei dingen die me heel leuk lijken, en ik heb momenteel meer dan 150 tabbladen open staan in mijn browser van dingen waar ik nog naar wil kijken....

Goedemiddag Reader, Vlak voor Apple de nieuwste versies van hun besturingssystemen gaat aankondigen, komt Microsoft met een aankondiging voor gebruikers van MS Office: sommige oude versies zullen niet meer werken. (Officiele aankondiging van Microsoft hier) En dan bedoel ik niet “op nieuwere versies van macOS”, maar echt “de versie van MS Office die je op dit moment gewoon kunt gebruiken, stopt ineens met werken, zonder dat je zelf iets doet”. Het gaat hier om Microsoft Office 2019, een...

Goedemiddag Reader, Hoewel het niet lang meer zal duren voor we de eerste testversies van iPadOS 27 gaan zien (en van iOS, macOS, et cetera…), wil ik het toch hebben over iets wat nieuw binnen kwam in iPadOS 26. Misschien dat er met een recente update iets gebeurd is waardoor deze instelling is aangepast voor mensen, maar in ieder geval heb ik er meer mensen over heb gesproken in de afgelopen weken, dan in de maanden er voor. Dus wil ik je laten zien wat nu je opties zijn op de iPad. Dus...