Oudere Office-versies werken binnenkort niet meer


Goedemiddag Reader,

Vlak voor Apple de nieuwste versies van hun besturingssystemen gaat aankondigen, komt Microsoft met een aankondiging voor gebruikers van MS Office: sommige oude versies zullen niet meer werken​. (Officiele aankondiging van Microsoft hier)

En dan bedoel ik niet “op nieuwere versies van macOS”, maar echt “de versie van MS Office die je op dit moment gewoon kunt gebruiken, stopt ineens met werken, zonder dat je zelf iets doet”.

Het gaat hier om Microsoft Office 2019, een versie die al langer niet meer ondersteund wordt.

Maar waar Microsoft oorspronkelijk zei dat alleen de ondersteuning zou stoppen, en de app zou blijven werken, blijkt nu dat het helemaal stopt.

Of ten minste, “helemaal”… Je kunt nog steeds documenten bekijken, je kunt er niets in wijzigen. (En dus ook geen nieuwe documenten maken.)

Hoe het precies zit, en of jij hier last van gaat hebben, lees je hier:

https://applecoach.nl/office-2019-stopt/

Dit geldt vooral als je een oudere Mac hebt, en daar dus een oudere macOS-versie op draait. Heb je je Mac (nieuw) gekocht ergens in de afgelopen vijf jaar zul je hier waarschijnlijk niets van merken.

Gebruik je MS Office (Word, Excel, PowerPoint, et cetera) niet? Dan is het natuurlijk ook geen probleem.

Dus relatief gesproken zal het om een klein aantal gebruikers gaan, maar als we kijken naar absolute getallen zul je zien dat dit veel mensen treft.

Daarom wil ik het toch even delen hier, en ook aangeven wat je kunt doen als je één van die mensen bent.

Tot de volgende keer,

- Martijn

p.s. De volgende keer zal zijn na WWDC.

Maandagavond om 19.00 gaat Apple weer de grote presentatie/video doen voor ontwikkelaars, waarin we onder andere de nieuwe macOS, iOS, en iPadOS te zien krijgen.

Hoe het allemaal precies zit, en wat er is aangekondigd, hoor je waarschijnlijk een paar dagen later van mij. Dan heb ik ook de tijd gehad om alles even te verwerken, en alvast dingen te testen.

Want maandag komen waarschijnlijk ook de test-versies van deze systemen gelijk al beschikbaar. Ik zeg altijd: installeer ze niet.

Natuurlijk zijn er mensen die het doen, en bij wie het goed gaat… Maar als je mijn advies er in wilt: niet doen.

Sowieso raad ik meestal aan even te wachten (dus ook als de “stabiele” versies er zijn), maar zeker de test-versies moet je erg voorzichtig mee zijn.

(En ja, ik zit maandagavond op allerlei apparaten alle test-versies te installeren. Maar als je Apple Coach bent mag dat, dan is het “werk”. 😉)

Apple Coach

Read more from Apple Coach

Goedemorgen Reader, Afgelopen maandag is WWDC begonnen, en we hebben nu inderdaad de testversies van  OS 27 binnen. De meeste jaren heb ik wel een vrij duidelijk beeld van de dingen die ik écht heel graag wil delen vanuit de keynote-presentatie (die je overigens hier zelf kunt kijken, in het Engels), maar dit jaar… niet echt. Er zijn allerlei dingen die me heel leuk lijken, en ik heb momenteel meer dan 150 tabbladen open staan in mijn browser van dingen waar ik nog naar wil kijken....

Goedemiddag Reader, Hoewel het niet lang meer zal duren voor we de eerste testversies van iPadOS 27 gaan zien (en van iOS, macOS, et cetera…), wil ik het toch hebben over iets wat nieuw binnen kwam in iPadOS 26. Misschien dat er met een recente update iets gebeurd is waardoor deze instelling is aangepast voor mensen, maar in ieder geval heb ik er meer mensen over heb gesproken in de afgelopen weken, dan in de maanden er voor. Dus wil ik je laten zien wat nu je opties zijn op de iPad. Dus...

Goedemorgen Reader, Een paar maanden geleden heeft Apple aangekondigd te gaan stoppen met Intel-ondersteuning op Apple silicon Macs; de zogenoemde Rosetta techniek. Dat betekent dat sommige programma’s (of oudere versies van die programma’s) niet meer zullen werken op moderne Macs. Vanaf macOS 26.4 zijn ze ook actief gaan waarschuwen, en sindsdien heb ik allerlei e-mails gehad van mensen die zich afvragen hoe dit zit. Vooral “waar hebben ze het over?” en “wat moet ik hier mee?” Dus wil ik die...